|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۲۴۰-۲۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسهی دیادوکوکینزیس دهانی در دو و سههجاییهای متشکل از همخوان و واکهی /a/ با دو و سههجاییهای متشکل از همخوان و واکهی /u/ در کودکان هفت تا نهساله در کرمانشاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: تکالیف دیادوکوکینزیس بهعنوان جزء سنتی ارزیابی حرکتی گفتار، شاخصی برای ارزیابی مهارتهای حرکتی دهانی است. در این مطالعه، هدف کمک به تعیین معیاری برای ارزیابی سرعت حرکات متوالی توسط تعیین دیادوکوکینزیس در کودکان طبیعی هفت تا نهساله بود. همچنین، با ایجاد تکالیف هجایی متشکل از واکهی بسته و باز، امکان مقایسهی سرعت تولید در شرایط حرکتی متقابل به وجود آمد. مواد و روشها: در مطالعهی توصیفیتحلیلی حاضر که به روش مقطعی در سال 1396انجام پذیرفت، 210 دانشآموز هفت تا نهساله در سه گروه سنی هفت، هشت و نه از دبستانهای شهرستان کرمانشاه بهطور تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان باید 15 بار ساختارهای دوهجایی و 10 بار ساختارهای سههجایی متشکل از همخوان و واکهی /a/ و نیز واکهی /u/ را برای تعیین مدتزمان آن، تکرار میکردند. یافتهها: سرعت تولید دوهجایی /pata/ از /putu/ و /paka/ از / puku/ با 002/0 = P بهطور معنیداری بیشتر بود. درصورتیکه در دوهجایی /taka/ و /tuku/ با 09/0 =P و سههجایی /pataka/ و /putuku/ با 11/0 =P اختلاف میانگین دیادوکوکینزیس معنادار نبود؛ بنابراین، واکهی /a/ در برخی ترکیبات هجایی، موجب افزایش توانایی دیادوکوکینزیس شده و در برخی ترکیبات دیگر، اثری نداشته است. نتیجهگیری: با افزایش سن، توانایی تولید سریع و بادقت دو و سههجاییها افزایش مییابد. استفاده از واکهی /a/ نسبت به واکهی /u/ در برخی ترکیبات هجایی، موجب افزایش سرعت دیادوکوکینزیس شده و در برخی ترکیبات هجایی، اثری نداشته است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تغییر واکه، دیادوکوکینزیس، سرعت حرکات متوالی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Oral Diadochokinesis in Two- and Three-Syllable Structures Consisting of Consonants and Vowel /a/ with Two- and Three-Syllable Structures Consisting of Consonants and Vowel /u/ in 7-9-Year-Old Children of Kermanshah, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Diadochokinesis tasks, as a traditional component of speech-motor assessment, are an indicator of the evaluation of oral motor skills. This study aimed to help determine a criterion for the evaluation of the speed of consecutive movements by determination of diadochokinesis in normal children aged 7 to 9 years. Moreover, by creating syllabic assignments, consisting of closed and open vowels, it was possible to compare the speed of production in reciprocal movement conditions. Materials and Methods: The current descriptive-analytical study used a cross-sectional design. It was conducted on 210 primary school students in three age groups of 7, 8, and 9 years old in Kermanshah City, Iran, who were randomly selected. Students had to repeat two-syllable structures 15 times and three-syllable structures 10 times. The structures consisted of consonants and vowels/a/ and /u/ to determine their durations. Results: The production speed of the two-syllable structures /pata/ and /paka/ was significantly higher, compared to that of /putu/ and /puku/, respectively (P=0.002). However, in the two-syllable structures /taka/ and /tuku/ (P=0.09) and trisyllable structures /pataka/ and /putuku/ (P=0.11), the difference of the mean diadocokinesis was not significant. Therefore, the vowel /a/ increased the ability of diadochokinesis in some syllabic combinations but had no effect on some other combinations. Conclusion: With the increase of age, the ability to produce two- and three-syllable structures quickly and accurately increases. Usage of the vowel /a/, compared to the vowel /u/ in some syllabic combinations increased the speed of diadochokinesis but had no effect in some syllabic combinations |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Diadochokinesis, Sequential Motion Rate, Vowel Alternation |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالرضا یاوری | Abdolreza Yavari Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran گروه گفتاردرمانی، دانشکدهی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
محسن سرحدی | Mohsen Sarhady Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran گروه کاردرمانی، دانشکدهی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
فرزاد ویسی | Farzad Weisi Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran گروه گفتاردرمانی، دانشکدهی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-2565-9&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|