ارگونومی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بارکاری در شغل راهبری مترو: عوامل موثر و راهکارهای بهبود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شغل راهبری قطار درون شهری در طبقه مشاغل نوظهور و پیچده به شمار می آید. به دلیل وجود مطالعات اندک در این زمینه، عوامل موثر بر بار کار راهبران به خوبی مشخص نشده اند.در این مطالعه، عوامل موثر بر بار کار راهبران واکاوی می‌شود و راهکارهای کنترلی ارایه می‌گردد. مواد و روشها: در این مطالعه کیفی، داده‌ها با بررسی اسنادی، مصاحبه انفرادی و گروهی و بحث گروهی متمرکز گردآوری شدند.از ابزارهای تهیه شده توسط موسسه ارگونومی شغلی و موسسه طراحی ارگونومی به منظور گردآوری داده های میدانی استفاده شد. از تحلیل محتوای مستقیم به منظور تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفت. یافته‌ها:در مجموع تعداد 65 مضمون به عنوان عوامل موثر بر بار کار راهبران انتزاع گردید. مضمون های استخراج شده در قالب نمودار استخوان ماهی در 8 طبقه‌ دسته بندیو ترسیم شدند که عوامل مدیریت، نظارت و جو سازمانی؛ زیرساخت‌ها؛ طراحی شغل؛ سیر؛ و محیط به عنوان فاکتورهای دور و فشار زمانی، تبادل اطلاعات و ویژگی های فردی به عنوان فاکتورهای نزدیک تعیین شدند. نتیجه گیری:برخی از فاکتورهای دور جزء ماهیت سیستم حمل و نقل شهری هستند که تنها راهکار پیشنهادی تعدیل از طریق برنامه‌های جبرانی است و برخی دیگر با برنامه ریزی طولانی مدت و اجرای مداخلات موثر قابل حل هستند. به هر حال در کوتاه مدت با تمرکز بر فاکتورهای نزدیک و در طولانی مدت با تمرکز بر فاکتورهای دور مدل استخوان ماهی استخراج شده در این مطالعه، می توان بار کار راهبران را تعدیل کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بار کار، پژوهش کیفی، راهبری مترو

عنوان انگلیسی Workload in train driving job: Affecting factors and improvement recommendations
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Metro driving is one of the newest jobs in Iran. Due to the lack of studies about train drivers’ workload, there is no comprehensive information about factors that effect on workload. This study aimed to analysis the factors that may affect driver workload, in order to recommend the control measures. Methods: In this mixed method study, data generation was made through field observations, document reviews, individual interviews, focus group interviews and focus group discussions. In order to field data collection, The Institute for occupational ergonomics and CCD Design & Ergonomics Ltd’s developed tools were used. Directed content analysis was used to qualitative data analysis. Results: Overall, 65 factors were extracted as the factors that may affect driver workload. The extracted factors were drawn on a fishbone diagram, over 8 Categories, including management, supervision and organizational climate, infrastructure, job design, journey, and environmental as distal factors and time pressure, information exchanges, and individual factors as Proximal factors. Conclusion: Some of the distal factors are the nature of an urban transport system, so the only amendment is compensatory programs, and some of them can be resolved by Long-term plans. Anyway, workload of train drivers can be amendment with focus on the proximal factors in short-term, and the distal factors in long-term.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Workload, Qualitative study, Metro driver

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-305-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-402767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات