Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان موثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد.   مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در میان 120 نفر در دو گروه 60 نفره آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی شامل 4 جلسه سخنرانی60-45 دقیقه ای بود. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 و آزمون های متناسب مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه ای، آگاهی، رفتارهای پیشگیری کننده و تمامی اجزای الگو، تفاوت معناداری وجود نداشت (0.05P). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از PMS موثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به عنوان مادران آینده و کم هزینه بودن فعالیت های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت ها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم این گونه برنامه ها ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی، نوجوانان دختر، سندرم پیش از قاعدگی.

عنوان انگلیسی The effect of education on promoting preventive behaviors of premenstrual syndrome in female teenagers: Health Belief Model application
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Premenstrual syndrome to reduced quality of life, social and academic performance in teenagers and young women effective. In view of the importance of maintaining the health of female teenagers, this study aimed to determine the effect of education based on Health Belief Model on promoting preventive behaviors of premenstrual syndrome in female teenagers was conducted. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted among 120 girl students (n=60 in each of two experimental and control groups). Subjects were selected by multistage sampling method. Data collection included demographic characteristics questionnaire and a Self-made questionnaire including knowledge, behavior and the health belief model structures about PMS. The educational intervention consisted of 4 Lecture sessions of 45-60 minutes. The data analyzed using SPSS software version 16 and appropriate tests. Results: Before the intervention, there was no significant difference the two groups in characteristics of demographic and contextual, as well as in characteristics of knowledge, preventive behaviors and all Structures of the health belief model (p>0.05). But after the intervention, the mean score of knowledge, all the structures of health belief model and preventive behaviors, in both experimental and control groups were statistically significant differences (p< 0.001).    Conclusions: Education based on health belief model was effective in adopting preventive behaviors of PMS. Given the importance of the health of girls as future mothers and low cost compared to other activities in the field of health education, the need to develop and extend these programs seem necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مانیا خلیلی پور دارستانی | mania khalilipour
department of health education and promotion, science and resarch branch, islamic azad univercity, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

رحمن پناهی | rahman panahi
department of health education, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-279-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات