Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی مادران و کنترل هیجانات دختران نوجوان آن‌ها
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نوجوانی و بلوغ مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، اجتماعی و روان‌شناختی در نوجوانان می‌شود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله روابط والد- فرزندی و کنترل عواطف نوجوانان تأثیر می‌گذارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی و کنترل هیجانات نوجوانان دختر انجام شد. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران دانش‌آموزان دختر پایه هفتم منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. بدین‌منظور 30 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بر حسب مناطق 20 گانه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. آموزش گروهی بهداشت بلوغ طی 12 جلسه هفتگی و در مدت یک ساعت و نیم انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل: پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه تعارض با والدین (Conflict to Parents) و مقیاس کنترل عواطف بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. شایان ذکر است که داده‌ها در نرم‌افزار 16  SPSS و با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمرات تعارض والد- فرزندی و تمامی خرده‌مقیاس‌های آن پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل وجود دارد (0.05>P). همچنین نمرات میانگین کنترل عواطف و کل خرده‌مقیاس‌های آن در دختران آن‌ها پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان داد (0.05>P). نتیجه‌گیری: داشتن دانش و آگاهی‌های لازم در مورد بلوغ برای مادران و دختران نوجوان آن‌ها مفید می‌باشد و مانع بروز تعارض بین والدین با فرزندان و نیز کنترل عواطف در نوجوانان دختر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلوغ، روابط والد- فرزندی، هیجان

عنوان انگلیسی Effect of Group Training of Personal Hygiene during Puberty to Mothers on Parent-Child Conflicts and Controlling Over the Emotions of Their Female Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Puberty and adolescence is an important phase of human growth. Puberty leads to a set of physiological, social, and psychological changes in adolescents, which affect different dimensions of their life including parent-child relationship and the control of adolescents' emotions. This study aimed to determine the impact of group training of personal hygiene during puberty to mothers on parent-child conflicts and controlling over the emotions of the first high school course female students. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design and a control group. The study population included 30 mothers of female students of the seventh grade in Tehran, Iran in 2016. The participants were selected through cluster sampling method and randomly assigned to two groups of control and intervention. The subjects in the intervention group were trained about personal hygine during pubety during 12 90-minute sessions. Data were collected using demographic form, conflict to parents' questionnaire, and Emotional Control Scale that were completed by mothers and daughters at pre- and post-intervention phases. Data analysis was performed using analysis of variance by the help of the SPSS software, version 16. Results: According to the results, there was a significant difference between two groups in terms of the mean score of child-parent conflicts and all of their subscales at the post intervention phase (P< 0.05). In addition, after the intervention, there was a significant difference between two groups considering the mean score of emotional control and this subscales (P< 0.05). Conclusion: Regarding the results, appropraite knowledge and awareness about puberty can be helpful for mothers to prevent child-parent conflicts and control their adolescents' emotions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion, Puberty, Parent-child Relationship

نویسندگان مقاله آناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi koolaee
department of psychology and education, faculty of humanities, khatam university, tehran, iran.
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

شهرزاد برقی خامنه | shahrzad barghei khameneh
department of counseling, faculty of psychology and education, shahid beheshti university, tehran, iran.
گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مرجان مجرب | marjan mojarab
department of psychology and education, faculty of humanities, khatam university, tehran, iran.
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

مهناز خطیبان | mahnaz khatiban
mother amp; child care research center, department of medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-417-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-572958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات