مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس استقلال و توانایی فرد را برای شرکت مؤثر در خانواده و جامعه تهدید می کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان فرشچیان و انجمن بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال 1394 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. 4 جلسه آموزشی هر کدام به مدت 60 دقیقه، دوبار در هفته برای گروه ها برگزار گردید. اطلاعات توسط پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Shere قبل و بعد از مداخله از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه ی 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین میانگین نمرات خودکارآمدی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p). نتیجه گیری: روش آموزش همتا توانست سطح خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش داده و بهبود بخشد. میتوان از این روش به عنوان ابزار ارزشمندی جهت بهبود درمان و کنترل عوارض جسمی و روانی بیماری و همچنین افزایش خودکارآمدی این بیماران استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتا، خودکارآمدی، مولتیپل اسکلروزیس

عنوان انگلیسی The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Multiple Sclerosis threatens independence and ability of person to effectively participate in the family and society . The purpose of this study was determined The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy referred to Farshchian hospital and Multiple Sclerosis Association in Hamadan in City 2015. Method: In this quasi-experimental study, 80 Patients with Multiple Sclerosis was selected with random available sampling sampling and randomly were divided to control and case groups. 4 sessions, each for 60 minutes, twice a week was performed for groups. After one month after the last training session, self-questionnaires were completed by both experimental and control groups. data were collected from both groups with Shere General Self-Efficacy Questionnaire . Data were analyzed with SPSS software (16 version) by descriptive statistics, independed-t, paired-t. Results: in case group. There was a significant difference between the mean scores of Self-efficacy. The difference was not significant in the control group. There were no significant differences between the mean scores of Self-efficacy of case and control group before and after intervention . Conclusion: Peer education methods could increase the level of efficacy in patients with multiple sclerosis. This method can be used as a valuable tool to improve the treatment and control of physical and psychological effects and increase the efficacy of the patients' disease
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله peer education, self- efficacy, multiple sclerosis

نویسندگان مقاله ناهید محمدی | nahid mohammadi
n.mohammadi@umsha.ac.ir


فاطمه تکرلی | fateme takarli
ftakarli2013@gmail.com


مسعود خداویسی | masoud khodaveisi
khodaveisi@umsha.ac.ir


علیرضا سلطانیان | alireza soltanian
arsoltanian@yahoo.com



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات