|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس استقلال و توانایی فرد را برای شرکت مؤثر در خانواده و جامعه تهدید می کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان فرشچیان و انجمن بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال 1394 بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. 4 جلسه آموزشی هر کدام به مدت 60 دقیقه، دوبار در هفته برای گروه ها برگزار گردید. اطلاعات توسط پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Shere قبل و بعد از مداخله از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه ی 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین میانگین نمرات خودکارآمدی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p). نتیجه گیری: روش آموزش همتا توانست سطح خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش داده و بهبود بخشد. میتوان از این روش به عنوان ابزار ارزشمندی جهت بهبود درمان و کنترل عوارض جسمی و روانی بیماری و همچنین افزایش خودکارآمدی این بیماران استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش همتا، خودکارآمدی، مولتیپل اسکلروزیس |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Multiple Sclerosis threatens independence and ability of person to effectively participate in the family and society . The purpose of this study was determined The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy referred to Farshchian hospital and Multiple Sclerosis Association in Hamadan in City 2015. Method: In this quasi-experimental study, 80 Patients with Multiple Sclerosis was selected with random available sampling sampling and randomly were divided to control and case groups. 4 sessions, each for 60 minutes, twice a week was performed for groups. After one month after the last training session, self-questionnaires were completed by both experimental and control groups. data were collected from both groups with Shere General Self-Efficacy Questionnaire . Data were analyzed with SPSS software (16 version) by descriptive statistics, independed-t, paired-t. Results: in case group. There was a significant difference between the mean scores of Self-efficacy. The difference was not significant in the control group. There were no significant differences between the mean scores of Self-efficacy of case and control group before and after intervention . Conclusion: Peer education methods could increase the level of efficacy in patients with multiple sclerosis. This method can be used as a valuable tool to improve the treatment and control of physical and psychological effects and increase the efficacy of the patients' disease |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
peer education, self- efficacy, multiple sclerosis |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید محمدی | nahid mohammadi n.mohammadi@umsha.ac.ir
فاطمه تکرلی | fateme takarli ftakarli2013@gmail.com
مسعود خداویسی | masoud khodaveisi khodaveisi@umsha.ac.ir
علیرضا سلطانیان | alireza soltanian arsoltanian@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|